BLOG:

Jak przygotować opis nieruchomości

Jak przygotować opis nieruchomości

W tym artykule dowiesz się jak napisać skuteczny opis sprzedaży, najmu nieruchomości,  dowiesz się również jakie informacje powinna zawierać  oferta, żeby zaciekawić klienta i zachęcić go do kontaktu z Tobą. Artykuł zawiera informacje o czynnikach decydujących o tym, dlaczego klient chętnie przegląda propozycje nieruchomości. Zastanawiałeś się w jaki sposób klient szuka nieruchomości?

Jak klient szuka mieszkania ?

To pierwsze pytanie, które powinniśmy sobie zadać, żeby przygotować opis, który zachęci go do kontaktu z nami.

Portale Nieruchomości

Klienci przede wszystkim wpisują w wyszukiwarce internetowej hasła dzięki którym znajdą interesującą ich ofertę .

Jak wyszukuje klient ?

KROK 1: Wyszukanie w przeglądarce internetowej

Poniżej podam  przykład słowa kluczowego, wpiszę je do wyszukiwarki oraz sprawdzę jakie informacje się pojawiają:

  • ” mieszkanie 2 pokoje Krzyki „

 

 

Po wpisaniu informacji, które interesują klienta w pierwszej kolejności pojawiają się:

  1. Płatne reklamy firm, które płacą za to, żeby pojawić się w wyszukiwarce pod tym konkretnym hasłem.
  2. Pozostałe 10 pozycji stron internetowych zaproponowanych przez wyszukiwarkę Google.
  3. Oraz propozycje podobnych słów kluczowych, które mogą zainteresować klienta ze względu na podobną treść.

 

 

KROK 2: Wybór odpowiedniego adresu strony

Klient zainteresowany zakupem nieruchomości  sprawdza poszczególne adresy stron internetowych w poszukiwaniu interesujących go propozycji.

Każdy z nas z doświadczenia wie, że nie przegląda więcej propozycji stron po wpisanym wyszukiwaniu niż pierwsze 10.

Poniższe dane z 2013 wygenerowane przez firmę  ClickZ Group Limited przedstawiają średnią klikalność na słowa kluczowe wpisywane do wyszukiwarki .

Przede wszystkim pierwsze 3 pozycje są najczęściej klikanym miejscem przez użytkowników wyszukiwarki.  Potwierdzam to ze swojego doświadczenia. Zazwyczaj przeglądam propozycje do 5 pozycji :).

 

https://searchenginewatch.com/sew/study/2276184/no-1-position-in-google-gets-33-of-search-traffic-study

 

KROK 3: Wyszukanie ofert na portalu nieruchomości

Na naszej liście wyszukiwania pierwszy pojawił się portal otodom.pl.

Klient przechodzi bezpośrednio na portali szuka oferty/ ofert, które mogą go zaciekawić.

Poniżej to co widzi klient w pierwszej kolejności:

Po wpisaniu frazy ” mieszkanie 2 pokoje Krzyki ” klient trafia na otodom.pl

 

Do przejrzenia będzie ponad 3000 ofert.

Pytanie czy klient ogląda wszystkie oferty ?

Z doświadczenia wiem, że klient stara się od razu znaleźć interesującą go treść.

Przeglądanie takiej ilości ofert jest bardzo męczące i czasochłonne. Klienci pracują, wolny czas również zapełniony mają zajęciami, a oglądanie nieruchomości to zajęcie prawie na cały etat 🙂 .

Poniżej lista proponowanych ofert przez portal. Klient może rozwinąć listę i zobaczyć w pierwszej kolejności te wypromowane oferty:

 

Na pierwszej stronie do przejrzenia są 24 oferty mieszkań. Stron jest 139 – przeglądania mamy przynajmniej na 10 dni 🙂

Na co klient patrzy przeglądając listę ofert ?

Klient przeglądając listę ofert szuka takich propozycji, które na pierwszy „rzut oka” będą zbliżone do wyobrażenia o nieruchomości.

 

Klient patrzy  na:

  1. Zdjęcie główne
  2. Tytuł oferty ( dotyczy wyłącznie portalu otodom.pl )
  3. Parametry: ilość pokoi, metraż,
  4. Patrzy na cenę

 

W taki właśnie sposób odbywa się sposób filtrowania ofert przez klientów.

Zazwyczaj jak już klient trafi na określony portal to zaczyna się proces przeglądania ofert na portalu.

Proces polega na sprawdzaniu poszczególnych parametrów, które klient wpisuje do wyszukiwarki portalu:

  • określa przedział cenowy od do
  • podaje określony przedział metrażu
  • określa liczbę pokoi 
  • oraz określa pozostałe parametry jeśli wie już dokładnie jakie nieruchomości go interesują.

 

Jak wygląda proces szukania nieruchomości przez klienta ?

Czynnikiem, który istotnie wpływa na proces szukania nieruchomości jest aktualna sytuacja życiowa klienta.

Klient, który przeprowadza się w poszukiwaniu pracy i ma określony czas na przeprowadzkę chce działać szybko. 

Klient, który chce zwiększyć swój metraż, ponieważ planuje powiększyć rodzinę może sobie pozwolić na rozłożenie poszukiwania w perspektywie jednego roku.

Chyba, że rodzina już się powiększyła i klienci nie mogą rozłożyć poszukiwania w czasie.

Istotna jest świadomość różnych sytuacji życiowych, w których znajdują się nasi klienci.

 

Klient, który zaczyna swoją przygodę z zakupem nieruchomości przegląda jak najwięcej ofert nieruchomości, żeby:

  • wypracować sobie wyobrażenie o aktualnym lokalnym rynku nieruchomości
  • dzięki temu poznaje ceny nieruchomości
  • dowiaduje się w jakich lokalizacjach są dostępne oferty
  • wypracowuje sobie wyobrażenie o idealnym mieszkaniu

 

Jak klient czyta ofertę ?

Wspomniałem wcześniej  jak klient  szuka ofert nieruchomości. Znając sposób w jaki klient wyszukuje nieruchomości możemy się domyślić, że będzie oglądał oferty, które przykują jego uwagę, które go zaciekawią.

Przy sporej ilości ofert klient przegląda propozycje skanując informacje, które widzi.

Skanuje:

  • Zdjęcie główne 
  • oraz tytuł nieruchomości.

 

Pozostałe parametry może zmieniać dowolnie ponieważ są dostępne w wyszukiwarce.

Jest to pierwszy drogowskaz przy tworzeniu skutecznych opisów nieruchomości.

Dobrze przygotowane Zdjęcie Nieruchomości + Chwytliwy Tytuł Nieruchomości =  Zainteresowany Klient przeglądający naszą ofertę

 

Na co klient zwraca uwagę czytając?

Wykonaliśmy świetną pracę, ponieważ klient wszedł na nasze ogłoszenie !

Świetnie i co dalej 🙂 ?

Pamiętaj, że każdy internauta odwiedzając  skanuje Twoją ofertę w poszukiwaniu informacji. 

KROK 1: Klient przegląda zdjęcia 

To prawda, że dobre zdjęcia nieruchomości same się sprzedają. Przygotowanie nieruchomości do zdjęć i sam proces robienia oraz przerabiania zdjęć to temat na osobny artykuł. Przygotuję i podlinkuję z tego miejsca do poradnika Jak zrobić dobre zdjęcia mieszkania.

KROK 2: Klient szuka informacji 

Klient wchodząc na nasze ogłoszenie szuka przed wszystkim informacji, które go interesują. Może interesować się:

  • lokalizacją
  • okolicą
  • dostępnością komunikacji
  • rozkładem oraz wielkością pokoi
  • wyposażeniem
  • stanem nieruchomości
  • dodatkowymi opłatami
  • budynkiem i stanem klatki

 

KROK 3: Klient szuka kontaktu

Trzeba ułatwić klientowi kontakt z nami.  

Dlatego odpowiednia budowa ogłoszenia pomaga w tym klientowi zamiast zniechęcić go do kontaktu z nami.

KROK 4: Klient nas weryfikuje

Może się zdarzyć, że klient ma wątpliwości czy wykonać telefon oraz wysłać zapytanie.

Wątpliwości polegają na tym, że klient nie jest przekonany do kontaktu z agentem nieruchomości.

Dlatego często klienci patrzą również na nasze zdjęcie ( miniaturka w prawym górnym rogu większości ogłoszeń ) oraz pozostałe oferty biura.

Warto !

Dodaj miniaturkę swojego zdjęcia do portalu.

Jeśli jest taka możliwość ( portal gratka.pl , nieruchomosci-online.pl ) dodaj opis swojej specjalizacji, napisz kilka słów o tym jak działasz i dlaczego właśnie warto z Tobą współpracować.

 

Przygotuj przejrzysty opis nieruchomości

Przejrzyste ogłoszenie nieruchomości ułatwia wyszukiwanie interesujących nas informacji. Klient poza tym, że weryfikuje ofertę, również ma możliwość dowiedzieć się znacznie więcej o mieszkaniu.

Czym jest przejrzysty opis?

Jest to ogłoszenie wypełnione wizualnymi wskazówkami dla czytelnika gdzie znajdują się ważne treści. Przejrzysty opis naprowadza klienta na istotne informacje oraz ułatwia poruszanie się między treściami.

Tytuł ogłoszenia, który przyciąga

Ciekawy tytuł ogłoszenia zachęca klienta do przeczytania całego ogłoszenia.

Chwytliwy tytuł zwiększa ilość wyświetleń oferty.

Co za tym idzie skuteczny tytuł oferty  zwiększa ilość zapytań mailowych oraz telefonicznych.

 

Przyciągniesz klienta przedstawiając kluczową cechę nieruchomości jeśli jest jedna,

przedstawiając korzyść płynącą  z posiadania nieruchomości.

Tytuł powinien wyróżnić się na tle innych ofert w liście wyszukiwania.

 

Pamiętaj, że na portalu otodom.pl masz do dyspozycji 50 znaków na tytuł.

Możesz zacząć od:

Przestronne…

Funkcjonalne…

200 metrów do…

Z balkonem…

Z windą…

W samym centrum…

Funkcjonalny rozkład…

 

Koncepcji jest wiele dlatego trzymaj się schematu, żeby przedstawić kluczową cechę, korzyść oraz jeśli dostrzegasz to przewagę nad innymi ofertami o podobnych parametrach.

Klient doceni Twoje starania i wyświetli Twoją ofertę.

Twoja oferta może być

„Funkcjonalna w samym centrum z balkonem” 🙂

 

Podział ogłoszenia na części

Planując strukturę ogłoszenia, tworzymy doświadczenie czytelnika.

Dlatego jest to ważne, żebyś posiadał określony schemat ogłoszenia podzielony na części.

Uważam, że każdy może wypracować  swój schemat. 

Ja proponuję podział ogłoszenia na następujące części:

  1. Tytuł ogłoszenia
  2. Informacje o nieruchomości
  3. Informacje o lokalizacji
  4. Dodatkowe informacje
  5. Wezwanie do działania
  6. Nota prawna

 

Tytuł ogłoszenia

Tytułem zawsze jest pierwsze 50 znaków, które pojawia się w liście ofert na portalu otodom.pl

 

Po przejściu do szczegółów oferty tytuł jest również powtórzony nad zdjęciami:

 

Tytuł jest i powinien być również zdaniem otwierającym  dlatego ważne, żebyś w pierwszym zdaniem zachęcił internautę.

Unikaj informacji, które  pojawiają się w szczegółach ( parametrach ) ogłoszenia:

  • dwupokojowe mieszkanie –>  informacja widoczna w szczegółach oferty
  • na sprzedaż mieszkanie –> informacja widoczna w szczegółach oferty
  • mieszkanie położone we Wrocławiu –>  informacja widoczna w szczegółach oferty
  • Prezentujemy Państwu mieszkanie położone we Wrocławiu  –>  informacja widoczna w szczegółach oferty
  • Przedmiotem sprzedaży jest… –>  informacja widoczna w szczegółach oferty

 

Zdanie otwierające  może być cechą nieruchomości oraz korzyścią płynącą z zakupu dla klienta.

Powyższy zabieg zwiększa szansę zaciekawienia czytelnika, co za tym idzie zwiększa się szansa, że klient do Ciebie zadzwoni i napisze.

Na pozostałych portalach tytułem są parametry dobrane przez portal nieruchomości dlatego pierwsze zdanie opisu powinno być tytułem/zdaniem otwierającym.

 

Na  gratka.pl

 

Na  nieruchomosci-online.pl

Informacje o nieruchomości

W tej części opisujesz mieszkanie:

  • wyposażenie –> co posiada, meble, sprzęt agd, stan sprzętu i mebli
  • rozkład mieszkania –> ilość pokoi, łazienek, możesz podać dokładną wielkość poszczególnych pomieszczeń
  • stan mieszkania –> jak jest wykończone, podłogi, ściany, oświetlenie, 
  • cechy mieszkania –> np. to, że jest przestronne, dwupoziomowe, 
  • korzyści płynące z posiadania tego konkretnego mieszkania

 

Informacje o lokalizacji

W tej części opisujesz lokalizację:

  • opisz okolicę
  • możesz napisać ile czasu zajmie dojazd do centrum komunikacją, samochodem oraz na piechotę
  • podaj odległość do najbliższej komunikacji –> bądź dokładny, podaj liczbę ( przystanek za 200 metrów ) a nie ogólną informację *( niedaleko komunikacji )

Dodatkowe informacje

W tym miejscu możesz dopisać wszystkie pozostałe informacje, których nie zawarłeś, a uważasz, że są istotne. Na przykład:

  • wysokość opłat
  • miejsce parkingowe
  • winda
  • dostępność nieruchomości

 

Wezwanie do działania

Każdy opis powinien być zakończony wezwaniem do działania. 

Jeden pozytywny bodziec dla klient może zdecydować o tym, że właśnie zadzwoni do Ciebie.

 

Przekonaj się, że warto i Zadzwoń do mnie 😉

Paweł Jarczak

XXX nieruchomości

tel. 000 000 000

 

Nota prawna

Ja zawsze stosuję krótką informację:

Opis oferty zawarty na stronie internetowej sporządzany jest na podstawie oględzin nieruchomości oraz informacji uzyskanych od właściciela, może podlegać aktualizacji i nie stanowi oferty określonej w art. 66 i następnych K.C.”

 

Styl pisania

Pamiętaj o kluczowych założeniach przy pisaniu ogłoszenia.

Kieruj ogłoszenie bezpośrednio na „Ty” do klienta. 

Pisz w zwięzły konkretny sposób.

 

Używaj prostego języka bez rozbudowanych ciągów zdań. Krótkie zdania czyta się zdecydowanie łatwiej. 

Trzymaj się schematu, żeby w jednym akapicie przedstawić jedną myśl. Dzięki temu czytelnik szybciej zrozumie Twoje przesłanie.

 

Nie pisz wypracowania. 

Lepszy efekt osiągniesz jeśli jeden akapit będzie miał 4-5 linijek tekstu a nie więcej.

 

Określ docelową grupę klientów i pisz bezpośrednio do nich. 

 

Czym jest docelowa grupa?

Klienci, którzy są zainteresowani zakupem domu na obrzeżach miast nie będą szukać domu w centrum.

Klient poszukujący kawalerki nie będzie szukał przedszkola i szkoły dla swoich dzieci.

Klient szukający mieszkania w ścisłym centrum nie koniecznie jest zainteresowany terenami rekreacyjnymi, ponieważ zazwyczaj w samym centrum brakuje takich terenów.

 

Żeby ułatwić klientowi poruszanie się po opisie zastosuj również:

  • Słowa kluczowe
  • Śródtytuły 
  • Wyliczenia
  • Użyj pogrubień w istotnych miejscach

 

Język korzyści

Umiejętne wykorzystanie języka korzyści spowoduje, że klient z zniecierpliwieniem i uporem będzie dzwonił do Ciebie aż odbierzesz :).

 

Czym jest język korzyści?

Jest to umiejętność przyjęcia perspektywy klienta i zrozumienie jego potrzeb. 

 

Jak odróżnić cechę nieruchomości od korzyści płynącej z jej posiadania?

Zadaj sobie poniższe pytania, które pomogą Tobie odróżnić cechę nieruchomości od korzyści

 

Przykład z wykorzystaniem poniższych pytań:

 

Co to jest ?

  1. Jest to mieszkanie.
  2. Nieruchomość z balkonem.
  3. Apartament z windą.

Co to daje klientowi ?

  1. Ma gdzie mieszkać.
  2. Może wychodzić na świeże powietrze.
  3. Oszczędza czas wjeżdżając windą.

Co mu to daje, że to mu daje ?

  1. Ma gdzie mieszkać dzięki czemu czuje się bezpiecznie.
  2. Może wychodzić na świeże powietrze, żeby zapalić, żeby poświecić pranie itp.
  3. Oszczędza czas dzięki czemu jego życie w tym mieszkaniu jest wygodniejsze.

Analogicznym sposobem w łatwy sposób dowiemy się jakie korzyści płyną z posiadania poszczególnych nieruchomości dla różnych grup docelowych klientów.

 

CTA – Call to Action

Czyli wezwanie do działania 🙂

Tworzymy ogłoszenie, żeby zaciekawić klienta i zachęcić go od kontaktu.

Dobre zdjęcia + skuteczny tytuł oferty decydują o tym czy klient odwiedzi naszą ofertę,

odpowiednio przygotowany opis zaciekawi klienta i rozbudzi jego emocje,

natomiast czy klient do nas zadzwoni i napisze od razu zależne jest przed wszystkim od Skutecznego Wezwania do Działania.

Poniżej przedstawiam kilka sprawdzonych CTA.

 

Koniecznie poznaj skuteczne CTA !

  • Nie czekaj z kontaktem w sprawie tej nieruchomościzadzwoń do mnie lub wyślij mi wiadomość poprzez formularz kontaktowy. Udzielę Ci odpowiedzi na wszelkie pytania dotyczące tej nieruchomości i będziemy mogli umówić się na prezentację.
  • Taka oferta może się już nie powtórzyć, dlatego też skontaktuj się ze mną jeszcze dziś, aby umówić się na prezentację nieruchomości lub dokonać jej rezerwacji.
  • Nie czekaj z kontaktem w sprawie tej nieruchomości – zadzwoń do mnie lub wyślij mi wiadomość poprzez formularz kontaktowy, udzielę Ci odpowiedzi na wszelkie pytania dotyczące tej nieruchomości i będziemy mogli umówić się na prezentację
  • Nie przegap tej oferty! Skontaktuj się ze mną już dziś, odpowiem na wszystkie Twoje pytania dotyczące tej nieruchomości i już wkrótce może ona być Twoja.

 

Doświadczenie w praktyce

Przygotowanie oferty to rutynowa czynność przy pracy każdego Agenta Nieruchomości. Uważam, że ten proces w naszej pracy powinien być łatwy i przyjemny.

Jak działać, żeby ułatwić naszą pracę?

Przede wszystkim dobre zdjęcia są kluczem do serc klientów. Zadbaj o tą część a zauważysz wzrost zapytań mailowych i telefonicznych.

Kolejna kwestia to odpowiednio przygotowany schemat ( szkielet ) ogłoszenia, który możesz za każdym razem wykorzystać do stworzenia nowej oferty.

Ile czasu poświęcasz na napisanie samego opisu: 10 min, 15 min, 25 min ?

 

Zadbaj o to, żeby podczas oglądania nieruchomości zapamiętać jak najwięcej przydatnych informacji.

Doświadczeni pośrednicy nieruchomości potrzebują o wiele mniej czasu na zapamiętanie praktycznie wszystkich istotnych parametrów do napisania ogłoszenia.

 

POLECAM:

  • Przyjdź przygotowany na spotkanie z właścicielem nieruchomości. Przygotuj sobie listę technicznych pytań potrzebnych do stworzenia opisu.
  • Zrób więcej zdjęć mieszkania i okolicy. Zawsze możesz odszukać interesujące Ciebie dodatkowe informacje na zdjęciu.
  • Przygotuj sobie wcześniej szkielet ogłoszenia. Możesz skorzystać z koncepcji, którą ja przygotowałem. Jeśli chcesz uzyskać gotowy szkielet ogłoszenia to napisz do mnie.
  • Na nieruchomości zadaj sobie pytanie: Dla kogo ta nieruchomość ? Kto na pewno w niej zamieszka ? 
  • Przygotuj sobie bazę Tytułów Ogłoszeń, którą nieustannie powiększaj. Oszczędzisz czas na wymyślanie tytułów, które powinny być gotowe zanim zaczniesz pisać opis.

 

 

Data 9 grudnia 2018